Zdroj: Slovenský rozhlas
Mons. Jozef kardinál Tomko
Drahí bratia a sestry, milí poslucháči!
Sme uprostred adventu. Vo Sv. písme toto slovo latinského pôvodu znamená príchod, vstup Božieho Syna do ľudskej histórie. V rozšírenom význame značí však aj dobu čakania a prípravy na ten príchod. Sme teda v období, keď očakávame Ježiša Krista a pripravujeme sa na jeho príchod. My veriaci poznáme dvojitý príchod Božieho Syna na našu zem. Jeho prvý vstup do dejín ľudstva v slabosti tela sa už odohral. Vtedy, keď sa narodil v Betleheme. My ho oslavujeme na Vianoce. Čakáme však ešte na jeho návrat a na druhý príchod v plnej sláve, keď príde súdiť živých i mŕtvych na konci sveta. Celé obdobie od Betlehema až po Posledný súd je už poznačené tým prvým príchodom Božieho Syna. V Betleheme sám Boží Syn vstúpil, a to viditeľne, do dejín ľudstva a ostáva v nich činný. A to v každej generácii, ktoré sa striedajú jedna za druhou. Aj tá naša dnešná generácia je poznačená betlehemským Dieťaťom. Aj nám sa v chudobnej maštaľke narodil sám Mesiáš, aj pre nás zostúpil z neba na zem, ako to s dôrazom spievame v jednej našej peknej kolede Nám, nám, narodil sa. Pre každého z nás sa narodil. Preto má osobný vzťah ku každému z nás. Vstupuje do dejín každého človeka. Veď Boh tak miloval svet, že dal svojho jednorodeného Syna, aby nezahynul nik, kto v neho verí, ale aby mal večný život. Ježiš Kristus je vždy a navždy náš Emanuel, Boh s nami. Jeho príchod v slabom tele je darom pre každú generáciu a pre každého človeka. Betlehem má význam pre celú históriu, aj pre moju osobnú históriu. To si každý z nás musí uvedomiť. To Božské Dieťa je darom a prináša svoje dary aj pre mňa. My dobre vieme, že Boží Syn už prišiel na svet pred 2000 rokmi, len Židia ešte čakajú Mesiáša. Ale aj pre mnohých iných akoby neprišiel. Ba aj my sami potrebujeme znovu a znovu duchovne prežiť túto jedinečnú historickú skutočnosť. Potrebujeme si vyprázdniť a očistiť srdcia, aby sme vedeli prijať dary jeho vtelenia, jeho narodenia a vykúpenia. Potrebujeme znovu prežiť starozákonný advent, čiže prípravu na príchod Mesiáša, Spasiteľa. Vyvolený národ čakal na ten príchod celé storočia. Proroci ho neustále povzbudzovali k pokániu a bedlivosti, len aby čakal na oslobodenie. Ako sme to počuli v prvom čítaní, aj prorok Baruch sľubuje v ťažkých časoch poroby a otroctva, že príde lepšia doba, keď sa Izrael vráti do vlasti, odloží rúcho svojho smútku a súženia a oblečie si navždy ozdobu slávy, ktorú mu dáva Boh. Izrael sa však musí pripraviť na tieto mesiášske časy, lebo Boh rozkázal znížiť každý vysoký vrch, tak sa prihovára Baruch, a vyplniť údolia na úroveň zeme, aby Izrael bezpečne kráčal za slávou Božou, lebo Boh privedie Izrael domov v radosti, vo svetle svojej veleby a bude ich sprevádzať svojím milosrdenstvom a spravodlivosťou. Keď však prišla očakávaná plnosť času, pri Jordáne povstal posledný prorok Ján Krstiteľ. A ten odvážne a prísne ohlasoval ľuďom z rôznych povolaní, roľníkom, pastierom, vojakom, verejným hriešniciam i učeným znalcom Písma, kňazom a iným, potrebu pokánia na odpustenie hriechov. Jeho vystúpenie bolo také dôležité pre históriu ľudstva, že pisateľ tejto správy, evanjelista Lukáš, považoval za potrebné umiestniť túto udalosť do presnej historickej doby, keď politickú moc, ako sme to počuli v Evanjeliu, mal už 15. rok rímsky cisár Tiberius a v krajine ju vykonávali známe historické osoby, ako Poncius Pilát a miestni králi. Lukáš tak isto umiestnil do historického rámca narodenie Ježiša Krista v Betleheme. Tým nám chce dať jasne najavo, že ide o udalosti, ktoré majú nesmierny význam pre celé ľudstvo i pre nás. Príchod Božieho Syna majú všetky ľudské pokolenia nielen zaznačiť do starých kníh, ale aj pripraviť a prežiť. Práve preto aj pre nás platí výzva proroka Izaiáša, ktorú mocným hlasom zopakuje pri Jordáne pustovník Ján Krstiteľ, ako sme to počuli v dnešnom Evanjeliu: Pripravte cestu Pánovi, vyrovnajte mu chodníky. Každá dolina sa vyplní a každý vrch a kopec sa zníži. A k tomu Ján pridá aj dôvod pre pokánie. „Každé stvorenie uvidí Božiu spásu. Aj my potrebujeme spásu a záchranu. Aj my máme čo vyrovnávať v srdci, odstraňovať vrchy sebectva, nadutosti a pýchy, vypĺňať blatnaté močariská závisti, nečistoty, zloby, korupcie a podobne. Každý z nás pozná svoje srdce a jeho slabiny. Ale Pán ich pozná ešte lepšie. Keď sa narodil, priniesol svoje dary nielen betlehemským pastierom, ale všetkým nám. Nie nadarmo ohlasovali anjeli veľkú radosť a pokoj ľuďom dobrej vôle. A to všetkým ľuďom. On nám prináša mier srdca a vnútorný pokoj duše, ktorý svet nepozná. Taký pokoj, ktorý sa rozlieva aj na iných, na iných ľudí, pokoj, ktorý je plodom spravodlivosti. A k tomu ostatné mesiánske dary jeho odpustenie, jeho lásku, jeho milosrdenstvo, nadovšetko však jeho milosť, čiže oslobodenie od hriechu a večnú spásu. Každé stvorenie uzrie Božiu spásu. Boží Syn by sa nadarmo stal človekom v Ježišovi Kristovi, nadarmo by sa narodil v Betleheme, keby sme mu zahatilil cestu k nám a vytvorili alebo ponechali v srdci prekážky. Preto je nám potrebný advent, čiže príprava, očista srdca. Preto každý rok znovu prežívame advent. Preto sa pripravujeme na Vianoce ako na sviatky radosti. Radosti z jeho narodenia, radosti z toho, že aj nám priniesol svoje dary. Po dobre prežitom Advente aj Vianoce dostanú svoj plný zmysel. Pochopíme, že fakt narodenia Ježiša Krista sa odohral len raz v histórii, ale jeho vtelenie ostáva trvalým stavom a má vplyv na celé dejiny, na všetky veky, na všetkých nás. Ak sa Boh stal človekom, tak sa to netýka len pastierov z okolia Betlehema za jednej pradávnej noci, ale sa to týka osobne aj nás. Aj teba, aj mňa. I my si musíme dať ožiariť srdce Kristovým svetlom a radostnou blahozvesťou a pripraviť sa na veľkú povzbudzujúcu novinu, ktorú aj nám prináša anjel zhora: Nebojte sa! Zvestujem vám veľkú radosť, ktorá bude patriť všetkým ľuďom. Dnes sa vám narodil Spasiteľ. Veru, nám sa narodil. Všetkým ľuďom, teda aj nám chce priniesť veľkú radosť.
Drahí poslucháči, milí bratia a sestry, Advent je na to, aby sme si očistili srdcia a pripravili sa prijať dary, ktoré nám prináša betlehemské dieťa. Preto sa aj ja pripájam k modlitbe sv. Pavla, ktorú sme počuli v druhom čítaní. Aby vaša láska viac rástla a s ňou aby rástlo aj poznanie a úsudok, aby ste vedeli rozoznávať, čo je lepšie a aby ste boli čistí a bez hany v onen deň Kristov a bohatí na ovocie spravodlivosti, ktoré dáva Ježiš Kristus na slávu a chválu Božiu. Amen