ThLic. Jozef Vadkerti, farár v Poduanjských Biskupiciach
Drahí bratia a sestry, drahí rozhlasoví poslucháči!
Na začiatku pôstneho obdobia sme pozvaní hľadieť na Ježiša, ktorý nás vykúpil svojím krížom a svojím zmŕtvychvstaním. Aj liturgia dnešnej nedele sa nám snaží priblížiť toto tajomstvo a približuje nám ho dvoma cestami. Ponúka epizódu z dejín spásy, zo Starého zákona. A v Evanjeliu nám ponúka Ježiša, ktorý je naplnením všetkých predobrazov, ktoré nám Starý zákon ponúkol. V Starom zákone máme predobrazy - udalosti, ktoré sa odohrali, ktoré niečo naznačujú, ale ešte nie sú dokonalé a v plnosti sa napĺňajú až v Kristovi. Aj sv.Peter aj sv.Pavol veľmi pekne obajvujú vo svojich listoch tieto predobrazy. Peter nám hovorí o korábe ako predobraze krstu, lebo cez vodu sa niektorí zachránili tak, ako v krste sa zachraňujeme a stávame sa Božími deťmi. Ale drevo korábu je predobraz aj niečoho iného. Tak ako vďaka drevenému korábu sa zachránila jedna rodina, tak sa vďaka drevu kríža, na ktorom zomiera Ježiš Kristus, zachraňuje celé ľudstvo. Predobraz je nedokonalý. Zachraňuje sa jedna rodina a táto záchrana nie je v plnosti. Je iba do času. Zachraňujú si pozemský život. Ale vzhľadom na to, že ešte nie je dokončená naša spása Kristovým vykupiteľským dielom, umierajú v hriechu. Kristus prináša dokonalú spásu pre všetkých. A takisto môžeme povedať, že evanjelium nám ponúka už jednu plnosť. Ukazuje nám Ježiša, ktorý žije svoj život v plnosti a ktorý sa postí dokonale, ktorý sa postí tak, ako je to Bohu milé. V Starom zákone máme predobrazy týchto pôstov. Vieme, že Izraeliti sa mnoho postili a vedeli sa postiť. Postili sa v nebezpečenstvách, keď boli ohrození nepriateľom, postili sa, keď upadli do hriechu a ľutovali svoje nedokonalosti, svoje slabosti, poklesky a kajali sa. Vedeli sa postiť. Možno z tých proroctiev, ktoré sme čítali aj teraz od začiatku pôstneho obdobia, kde ich proroci napomínajú a karhajú za nesprávne pôsty, to tak nevyzerá, ale kto niečo robí, robí aj chyby. A skutočne aj oni možno niekedy, častejšie alebo zriedkavejšie, upadli do pokušenia brať pôst ako nejaký výkon, ktorým si môžem niečo zaslúžiť alebo ako nejaký automatizmus. Hodím modlitbu a ty ma, Pane, za to ochráň od môjho nepriateľa, ty za to požehnaj moje podnikanie, môj obchod, môj život a všetko, čo mám, požehnaj, požehnaj moju rodinu. Preto by sme si na začiatku pôstneho obdobia mohli položiť otázku: Aký je to ten správny pôst, ktorému nás Kristus učí a ktorý nám on v plnosti predkladá?
V pôstnom období a v pôste nejde o výkon. Nejde o to, aby som si ja niečo naordinoval, a potom sa snažil dokázať to. Zaujímavé, že sv. František Assiský si dával veľmi prísne pôsty. Aj tak žil veľmi prísnym kajúcim životom a ešte počas 40-denného pôstu si dal ešte prísnejšie skutky pokánia. A keď sa už blížil koniec pôstneho obdobia, na veľké počudovanie všetkých tento svoj pôst porušil. Všetci sa pýtali: Prečo to robíš? Už si toľko vydržaťl? Prečo teraz ku koncu poľavuješ? On povedal: Aby som neupadol do pýchy. Aby som si nemohol povedať - dokázal som to.
Drahí bratia a sestry, dospelý kresťan, a teda každý kresťan, ktorý prijal sviatosť birmovania, by mal mať stabilný duchovný život, ktorému nie je potrebné niečo navyše pridávať. Niekedy náš duchovný život vnímame presne takto. Našiel som peknú modlitbu, peknú pobožnosť, tak si to pridám. Potom hromadím jednu modlitbu za druhou a musím sa potom všetky pomodliť, lebo keď náhodou na niečo zabudnem alebo nemám čas, nesplnil som to, čo som Bohu sľúbil, a tak modlitba pre mňa prestáva byť radostné stretnutie sa s Bohom, ale je pre mňa kríž, bremeno, ktoré musím niesť, lebo keď to nespravím, Boh sa na mňa nahnevá, alebo ma nepožehná, alebo ma stretne niečo zlé, nejaké nešťastie. Dospelý kresťan má mať pravidelnosť v duchovnom živote, kde má miesto každodenná modlitba, rozjímanie, čítanie Svätého Písma, pravidelná sviatosť zmierenia, pravidelná účasť na Eucharistii. Samozrejme, každý si to prispôsobuje podľa svojho stavu a podľa svojich možností. Ale dôležitá nie je kvantita, ktorá sa dáva, ale pravidelnosť, s ktorou sa tento duchovný život vedie. Samozrejme, pokiaľ nemám takúto pravidelnosť, pôst je pre mňa príležitosť začať. Uvedomiť si: Pane, už toľkokrát som ti sľúbil, že sa budem pravidelne modliť, že budem pravidelne čítať Sväté Písmo, že budem pravidelne pristupovať k sviatostiam, a nikdy sa mi to nedarí. Teraz cez pôst to chcem začať, aby som potom mohol v tom pokračovať. Ak už máme túto pravidelnosť, cieľom je spraviť revíziu. Nie tak kontrolovať kvantitu, ale kvalitu. Či som náhodou v duchovnom živote nezovšednej, či som neupadol do stereotypu, či ešte stále vnímam Ježiša Krista ako môjho osobného Boha, Vykupiteľa a Spasiteľa, ktorý so mnou počíta, ktorý ma miluje a ktorý na mňa pri svojom utrpení myslel a ktorý skutočne chce so mnou prežívať osobný vzťah? Je dobré položiť si túto otázku. Tiež je tu obrovská možnosť na rast v čnostiach. A tu môžeme napredovať stále. Keď sa obzrieme okolo seba, vidíme, že žijeme v uponáhľanom konzumnom svete. Práve pôst, ktorý je taký nemoderný, nás môže naučiť iným hodnotám. Len keď sa niečoho zrieknem, keď sa naučím znášať nedostatok, vtedy si môžem uvedomiť, že existujú aj iné hodnoty. Keď sa naučím uvedomovať si, že nemusím hneď mať to, čo majú všetci, nemusím byť nasýtený hneď, ako zacítim túžbu po nejakom jedle alebo nápoji, ale môžem počkať, aby som sa cvičil v čnostiach - trpezlivosti, miernosti, sebaovládaní a vďaka tomu aj budoval svoj charakter a nadobúdal aj ten krásny dar, ktorý nám Pán dal, dar slobody. To ma môže niekam posunúť. Keď človek nemá charakter a je otrokom svojich vášní, je veľmi ľahko ovládateľný. Je ako autíčko na diaľkové ovládanie, ktoré niekto z diaľky ovláda. Som otrokom svojich nerestí alebo svojich žiadostí? Tak ma niekto ovláda. Budeš poslúchať? Tak ti to dám. Nebudeš poslúchať? Tak ti to vezmem. Ale ak sa pôstom a sebaodriekaním cvičím v tom, že nemusím mať hneď všetko, viem sa ovládať, viem byť mierny, vtedy sa môžem účinne brániť proti manipulácii. Ty ma chceš niečim ovládať? Mňa, ktorý som slobodný? Nemáš na to. A môžem sa takému manipulátorovi pekne pozrieť do očí, aj sa mu môžem do očí smiať, lebo ja som slobodný, lebo ja mám svoj charakter, ktorý som si vypestoval aj vďaka pokániu a sebaumŕtvovaniu.
Pôst je aj obrovská príležitosť pre chorých a starých ľudí. Príležitosť zamyslieť sa nad životom Ježiša Krista a uvedomiť si jednu hlbokú pravdu: Pán ma nevykúpil 33 rokmi svojho verejného účinkovania, či to bol jeho skrytý život alebo jeho trojročný aktívny život. Ale tým, čím nás vykúpil, boli tri hodiny jeho utrpenia a smrti. To je to, čo nám prináša vykúpenie. A práve toto môže byť nádej aj pre tých, ktorí klesajú a uvedomujú si, že už vďaka strate síl nemôžu toľko konať a byť takí aktívni, ako by chceli, lebo cítia starobu, chorobu, začínajú upadať do melanchólie a zmocňuje sa ich pocit zbytočnosti. Nie je to pravda. Aj ja svojím utrpením, svojím trpezlivým nesením kríža môžem omnoho viac dosiahnuť a získať omnoho viac milostí ako svojím aktivizmom, ako svojou celoživotnou činnosťou tak, ako nám to dokazuje život nášho Pána Ježiša Krista.
Drahí bratia a sestry, na začiatku pôstneho obdobia môžeme sa stíšiť a zamyslieť sa nad tým, akým spôsobom chceme prežiť týchto 40 dní. Amen.
Komunikačná na dlane
(Daniela, 26. 2. 2012 17:41)