Zdroj: Slovenský rozhlas
Jozef Kováčik, hovorca KBS
Mám pre vás, drahí poslucháči, provokačnú otázku: Chcete sa stať svätými? Čo sú to za otázky? Odpoviete mi. A zrazu sa zháčime. Čo? Byť svätý? A načo, veď ja na to nemám. Čo si sa zbláznil? Veď sa ani tak nemodlím, ani nie som v kláštore, ani nie som ničím význačný... Chcem byť spasený, to áno, ale stať sa svätým?
Také je naše ponímanie svätosti. Svätosť si zamieňame s niečím, čo je jej veľmi vzdialené. Každý, kto je spasený, je zároveň i svätým. Neexistuje svätý, ktorý by nebol spasený a spasený, ktorý by nebol svätý.
Svätosť nám bola často znázorňovaná ako niečo nedosiahnuteľné. Niečo, čo patrí iba kňazom, pápežom a rehoľníkom. A tomu zodpovedali i sochy a obrazy, ktoré sme vídavali v kostoloch a na pútnych miestach. Div sme si pred nimi nepokľakli ako pred obrazom samého Boha... Ich pohľad uprený do neba, ruky zložené, či prekrížené na prsiach v stave extázy. A nad nimi otvorené nebo s chórmi anjelov. Nie, neútočím proti stredovekému umeniu, lebo viem, že pre človeka tej doby to bola jedinečná možnosť ako kontemplovať veľkosť a svätosť Boha, ktorý sa prejavuje v každom človeku, ktorý sa rozhodol žiť podľa jeho vôle. Predsa však akoby sa utekalo k jednému z extrémov. Akoby sme zabúdali, že i oni boli ľudia a že ku svojej svätosti sa museli tvrdo predierať životom. Ani jednému z nich tá svätosť neprišla sama do lona vo chvíli hlbokej extázy. To všetko boli len prostriedky, ktoré im Boh poskytoval na to, aby naplnili svoje povolanie. Modlitba a svätá omša nie je cieľom môjho kresťanského života. To sú všetko prostriedky, ktoré mi dáva Boh, aby som mohol kráčať po ceste plnej kamenia a priepastí.
„Boh, Stvoriteľ, pri stvorení prikázal rastlinám, aby každá z nich prinášala semeno podľa svojho druhu. Tak rozkázal i kresťanom, ktorí sú živými rastlinami jeho Cirkvi, aby každý prinášal ovocie nábožnosti podľa svojej povahy, stavu a povolania. - písal svätý František Saleský už začiatkom 17. Storočia a pre tieto svoje názory si vytrpel nejedno príkorie. Svätý František sa však nenechal umlčať, lebo cítil a sám prežil, čo je to Božie povolanie ku svätosti. Keby biskupi vyhľadávali samotu ako kartuziáni, keby sa manželia nestarali o zveľadenie svojho majetku viac ako kapucíni, keby remeselník trávil celé dni v kostole ako rehoľník a rehoľník by bol zasa stále naporúdzi ako biskup, aby pomáhal vo všetkých prípadoch a okolnostiach, aké vytvorí núdza blížneho, nebola by takáto nábožnosť smiešna, nezriadená a neznesiteľná? Nábožnosť ak je pravá a úprimná, vonkoncom nič neničí, ale všetko zdokonaľuje a završuje. A keby niekedy naozaj odporovala a prekážala niekomu v povolaní a postavení, je bez pochyby falošná!
Často sa vraciam k týmto slovám svätého Františka Saleského a stále viac pociťujem ich význam pre svoj život i pre život všetkých ľudí, ktorých stretávam. Každý z nás sa nielen môže stať svätým, ale máme povinnosť sa nimi stať. Bez toho, aby sme mali už vopred vysnívané miesto na oltári v našom kostole, či pocitu povýšenosti nad tými, ktorí svoju svätosť hľadajú a pritom zakopávajú o kamene na ceste viac, ako my.
Svätosť nás núti, aby sme sa poobzerali okolo seba. Aby sme videli i ďalej, ako na svoj tanier, či na svoju výplatnú pásku. Predstavme si, že nám ukážu spoločnú fotografiu z nejakej slávnosti. Ktorú sympatickú tvár tam hľadáme ako prvú? Nie náhodou tú svoju?
Často zvykneme hovoriť- viete, doba je taká.... Doba je však taká, akú ju robíme my. Ona nespadla sama z oblohy, ani sa nevynorila z hlbín oceánu. My tvoríme našu dobu. A ak to platí o vonkajších vplyvoch na vzťahy, oveľa viac to platí o našom vnútornom prostredí. Iba z čistého a pokojného srdca môže vychádzať dobro. V zamorenom území sa ťažko dýcha. Človek sa v ňom môže dokonca udusiť. A preto je prirodzené, že takému územiu sa vyhýbame. Dnes je moderné hovoriť o kontaminovanej vode, vzduchu, či potravinách. Ak však začneme hovoriť o kontaminovanom duchovnom živote, sme terčom posmechu. Budem však konkrétny. Skúsme si teraz pravdivo odpovedať na otázku, koľko týždenne miniem na bulvárnu tlač- či už denníky, alebo týždenníky. Nechcem sa nikoho dotknúť, ale drvivá väčšina z vás, drahí poslucháči, si kupuje vlastnú duchovnú smrť! Tvrdé slová? Je mi smutno, keď ráno v trolejbuse vidím rozloženú ako prvú dávku informácií pre človeka bulvár... Kto, s kým, kedy, za koľko... Ani jednu z týchto informácií k životu nepotrebujem. Vnútorne ma rozčuľujú a utvrdzujú v tom, že tento svet je nespravodlivý a zlý. Ostatní majú viac ako ja a pritom pozrite sa na nich, hviezdy, koľko nerestí majú... Vlastne ja nie som až taký zlý. Veď keď môže ona, prečo nie ja?... Zdá sa nám to malichernosťou a mravokárcovstvom, no denná dávka bulvárnych informácií ma vnútorne rozkladá. Príklady priťahujú. Premýšľam nad životnou situáciou mladého Ignáca Loyoly, ktorý z dlhej chvíle berie do rúk životopisy svätých. Končí svoje čítanie známym výrokom- ak to dokázali oni, prečo nie aj ja? Nejde tu o umelý pohľad na život, či zakrývanie problémov. Ide o to, čo nás napĺňa a čomu dovolíme, aby nás naplnilo... Nariekame, že kvalitné knihy sú drahé, no naše týždenné výdavky na bulvár po zrátaní dávajú spolu sumu, za ktorú si kvalitnú knihu kúpiť môžem. Je to len o pevnej vôli a túžbe. Skúsime si dať záväzok? Skúsme si povedať, že budúci týždeň nekúpim bulvárny denník ani týždenník, či dvojtýždenník. Skúsme byť pánmi vlastných výdavkov. Nech za nás nerozhoduje reklama a tlak tých, ktorí na nás zarábajú.
A aby to rozhodovanie nebolo až tak mučivo ťažké, ponúkam vám príbeh mladého muža.
Matej Talbot stojí v jeden večer roku 1884 na zábradlí nad riekou V Írskom Dubline a pozerá do mútnej vody. Vychudnutá postava váhala medzi životom a smrťou. Stačí jeden krok. Vieme, ako je človeku, ktorý je opitý a zrazu stratí chuť žiť... Matej mal 28 rokov a už sa podobal vraku... Pijatika ho priviedla na okraj. Pil od 12 rokov spolu so svojím otcom, ktorý bol notorikom. A dnes už nevidí zmysel, načo žiť. No naposledy sa v ňom ozvalo svedomie. Spomenul si na svoju prvú a dovtedy i jedinú spoveď. Kto mu tú milosť vyprosil? Matej v tom okamihu sľubuje- už viac nebudem piť. Vyspovedal sa a rozhodol s zo všetkých síl svoj sľub splniť. Najskôr sľúbil na mesiac, potom na dva , na rok... Nemal to ľahké. Pre človeka zvyknutého na alkohol to boli hrozné muky. Vždy, keď začal cítiť chuť na alkohol, bežal na druhý koniec Dublinu, vkĺzol do tichého kostola, hodil sa pred Ukrižovaného, modlil sa a plakal. Zápas sa odohrával v jeho vnútri. Dozvuky šestnásťročného života. Stále a stále sa vracal pred Bohostánok, ktorý bol svedkom jeho agónie. Posilňoval sa slovami Krista: Aj ja mám smäd. Žíznim! Iba Boh ho mohol zmeniť. Dnes je vyhlásený za blahoslaveného. Opilec na oltári! A dokonca vzorom! Je to možné. Je možné zmeniť život i vtedy, keď sa nám zdá, že už ďalej sa ísť nedá. Ba čo viac - každý z nás môže byť spasený, čiže svätý!
Prajem vám všetkým, drahí poslucháči, všetkým vám, ktorí ste v situácii zdanlivo neriešiteľnej a nemožnej, aby ste uverili, že život patrí Bohu. A že i napriek tomu, že vás ľudia odsúdili, je možné, aby sa váš život zmenil a naplnil. Poprajme si teda spoločne, aby sme všetci dokázali byť normálni, teda svätí. Lebo nebyť svätým, znamená byť nenormálnym. Lebo normou pre všetkých z nás je povolanie, ktoré pre nás pripravil Boh!
Komentáre
Prehľad komentárov
takže chcem sa opýtať že čo sa stane keď som na všech svätých nebola v kostole. Velmi ma to totiž zarmútilo a neviem čo s tým takže by som rada dostala odpoveď ale pomodlila som sa takže neviem ale aj tak mám ťažko pre srdci prosím pomôžte mi.viem je to divné ale mam iba 10 a trápim sa s tímto ale chcem byť príkladom pre ostatných kresťanov (jasne že tých menších) prosím pomoc od vás je milodar pre moje teras trochu kameňom zavalené srdce.... Prosím ale sviečku tiež nedávam na všech svatých chcem sa opýtať či to vadí... Prosím odpovedzte čo najrýchlejšie ako sa to dá ďakujem ..
všech svätých
(ema, 1. 11. 2012 21:01)