Zdroj: Slovenský rozhlas
Marián Gavenda, šéfredaktor Katolíckych novín
Drahí bratia a sestry, milí poslucháči,
keď som sa rozhodoval, ako si pripraviť tento rozhovor, bol som v dileme, či rozoberať biblické čítania alebo sa venovať téme médiá, ale keď som si otvoril biblické čítania, dilema okamžite pominula, pretože v riadkoch i medzi nimi aj zo Skutkov apoštolov 1.čítanie aj Evanjelium podľa Jána hovoria tiež o komunikácií, o masmédiách, ktoré sú dnešnou, nielen modernou, ale najúčinnejšou formou, ako ľudia medzi sebou odovzdávajú to, čo v sebe cítia, čo poznajú, prežívajú, aby sa o tomto dozvedeli aj iní. Pod týmto zorným uhlom sa pokúsime zamyslieť nad dnešnými biblickými čítaniami.
Začnem každodennou praxou, ktorá má stovky obmien. Predstavme si študenta, ktorý vychádza zo skúšky. Čo spraví prvé? Buď sú tam spolužiaci, ktorí sa na neho vrhnú: Akú si mal otázku? Keď tam nie sú, vytiahne mobil a píše, že ju má za A, B. Túži dať najavo svoju radosť. Podobne to vidíme u turistov, ktorí vystúpia na vrch, fotia sa, hneď posielajú sms alebo mms, aby aj druhí, ktorí tam nie sú s nimi, mali účasť na radosti, ktorú oni prežívajú. Potreba deliť sa je v našej prirodzenosti, je vpísaná do nášho vnútra. Hovorí sa často zjednodušene, že masmédiá sú neutrálne ako nôž, ktorým môžeme odkrojiť chlieb, ale aj niekoho zabiť. Ale ten nôž je neutrálny, záleží na tom, na čo sa používa. Netrúfol by som si to tvrdiť o médiách, pretože tá túžba deliť sa, ktorá sa cez ne sprostredkováva, nie je neutrálna. Tá túžba je podstatou Boha. Aj Boha robí Bohom to, Otca spája so Synom práve láska, to neustále zdieľanie, odovzdávanie lásky, Otec miluje Syna a Syn miluje Otca v Duchu Svätom. To je podstata Boha. Boh je láska, hovorí sv.Ján, a láska - to je komunikácia. Tí, čo sa majú radi, delia sa o svoje zážitky, a keď je vzťah silnejší, ani hovoriť nemusia, pretože komunikácia ide priamo zo srdca do srdca.
Táto črta je božská, to nie je niečo neutrálne, a závisí od toho, ako to použijeme. Pravdou je, že po hriechu je človek náchylný všetko pokaziť . Aj tie najvznešenejšie veci, ktoré sú dané, aby slúžili na dobro, ľahko sa zošmyknú, zosunú a slúžia na zlo. Tá túžba deliť sa, ísť ponad seba, vychádzať zo seba, túžba, aby na tom dobrom mali čím viacerí účasť, je Božská vlastnosť.
Keď ideme hlbšie, k Najsvätejšej Trojici, Duch Svätý je komunikátor, hybná sila a osobná sila komunikácie. Keď niekomu posielate list, papier je nosičom myšlienky, alebo v dnešnej dobe mail. Ale keď niečo odkážete po niekom, je to vážne, čím je vec hlbšia a vážnejšia, tým je ťažšie ju dať do nejakého prostriedku. Treba to odovzdať osobne. Vzťah medzi Otcom a Synom je tak silný, že zo vzťahu vzniká tretia osoba. To odovzdávanie lásky medzi Otcom a Synom sprostredkováva osobne Duch Svätý. To je poslanie Ducha Svätého. Keď ide o komunikáciu, teda odovzdávanie duchovných posolstiev, otvárať zmysel Písma, môžeme mať najlepší biblický a praktický výklad, homíliu, keď Duch svätý neotvorí srdce pre Písma, môžeme to stokrát počuť, a ide nám to kdesi. Aj to zachytíme, ale nás to neosloví. Určite ste zažili v živote chvíle, keď niektorá veta z Evanjelia človeka osloví a človek si povie: Veď som to toľkokrát počul, ale ja som to tam nevidel. To musí Duch, ktorý Sv. Písmo inšpiroval, musí otvoriť aj naše srdce, aby sme to, čo on tam chcel vložiť a cez ľudské slová a Božiu pravdu chcel zachytiť, to je inšpirácia Ducha Svätého, aby sme my ju vedeli dekódovať a prečítať za ľudskými slovami Božie posolstvo.
Posolstvo, ktoré pápež Benedikt XVI. vydal k dnešnému dňu, má podnadpis: Prostriedky spoločenskej komunikácie na rázcestí medzi vlastnou propagáciou a službou, a ďalší podnadpis: Hľadať pravdu so zámerom podeliť sa o ňu.
V tomto prípade to už nie je zážitok, ktorý sme práve prežili a ideme sa deliť, ale ide o pravdu, ktorú najskôr treba hľadať. Je to proces: najskôr sa dozvedať, potom zachovávať v sebe, a potom odovzdať. To sú práve slová, ktoré aj v dnešnej Veľkňazskej modlitbe sme čítali v Evanjeliu, prvých 11 veršov 17. kapitoly Jánovho evanjelia. Je to známa Veľkňazská modlitba krátko pred Ježišovou smrťou. Je to jeho testament, kde prosí za jednotu Cirkvi a za to, aby učeníci, ktorí sa rozídu do sveta, nestali sa svetom, aby sa neuzatvorili pred svetom, aby sa nebáli ísť do sveta, ale aby si vo svete zachovali silu kvasu, aby sa nestali svetom. Tu vidíme, že Pán Ježiš sám používa výrazy, ktoré hovoria o odovzdávaní. Večný život je v tom, aby poznali teba... Najskôr hovorí: "Otče, dal si mi ich a ja som im teba zvestoval." Aj Ježiš zvestoval. Chodil, uzdravoval a učil. Odovzdával poznanie o Bohu, aby ho poznali. V tom je večný život. To je dôležitá a zásadne, kľúčovo dôležitá vec. A toho, ktorého si poslal, Ježiša Krista. My sme sa trochu nechali oklamať zdanlivo pekne znejúcou toleranciou, že maximum vzťahu je tolerancia. Aj medzináboženská tolerancia aj medziľudská tolerancia. Len ja k tomu dodávam, že tolerancia je neraz len vznešená forma nezáujmu. Keď ja poznám dobrého lekára a niekto v mojom blízkom okolí veľmi trpí na nejakú chorobu a ja ho len tolerujem ako chorého, ale neporadím mu, to je obyčajný egoizmus. Keď jediným mostom medzi nebom a zemou a medzi človekom a Bohom je Bohočlovek Ježiš Kristus, nezvestovať ho ako bránu, ako most do večného života, to je tiež len obyčajná forma egoizmu, že si to necháme pre seba a tým pádom nezostane ani nám. Lebo len viera, ktorá sa túži deliť, je skutočná viera. Kde táto túžba chýba, už sa nám viera postupne stráca.
Vidíme ďalej: "Zjavil som tvoje meno ľuďom, ktorých si mi dal zo sveta." Stále máme o prijatí, spoznaní. Naozaj spoznali, že som vyšiel od teba. A teraz, aby zvestovali ďalej. Vidíme, že aj podstata Evanjelia, radostnej zvesti, je nielen obsah, čo Ježiš povedal, ale aj dynamika. Misijné poslanie: "Choďte do celého sveta a ohlasujte to." Tá ozaj veľká radosť, vidíme to v Skutkoch apoštolov, keď ich dali zbičovať a oni plní radosti chválili Boha, že ich uznal za hodných trpieť pre jeho meno. My by sme plakali, aká krivda sa nám stala, že nikomu sme nič nechceli, a takto sme dopadli. Nie. Oni chválili Boha za to, že uznal za hodných trpieť pre jeho meno, lebo sú tak plní nadšenia, nie lacného, ale z tej pravdy, že život nekončí hrobom, že je tu úžasne nová perspektíva. A učeníci i všetci, ktorých oslovili, vidíme, ako rýchlo sa Cirkev šírila do celého, vtedy známeho sveta, to nebola nejaká propaganda, žiadne štruktúry. To vyplývalo z vnútornej túžby, aby čím viacerí mali účasť na tom, čo ja prežívam.
V posolstve, ktoré som naznačil, Sv.Otec hovorí, že masmédiá sa nachádzajú na historickej križovatke. Rád by som podotkol, že pápež posolstvá nepíše večer pri lampe svojej pracovne, ale sú to posolstvá určené celému svetu v rôznych oblastiach. Čo sa týka masmédií, pápež má k dispozícii Pápežskú radu pre spoločenské komunikačné prostriedky, kde sú odborníci, ktorí sa tomu venujú, a potom tak, ako pri KBS je masmediálna rada, kde sú ľudia, ktorí robia v médiách a sú poradným hlasom pre biskupov, takisto aj kontinentálne rady biskupských konferencií: európska, ázijská, africká, americká, majú svoju Radu pre médiá. V Pápežskej rade sa to zlieva z celého sveta. Keď pápež chystá posolstvo, dá si predložiť podklady. Ak tvrdí, že skutočne masmédiá, ktoré hýbu dnešným svetom a pápež v úvode veľmi pekne rozoberá, aké sú dôležité, čo všetko napomáhajú: odstraňovať analfabetizmus, dostupnosť informácií, na ktoré má človek právo a ktoré potrebuje atď., ale predsa hovorí, že sú na križovatke pred jedným zásadným zlomom. Doteraz sa len veľmi rýchlo rozvíjali. My si to ešte vieme predstaviť, starší, aj keď nebola televízia postupne, ako úžasne rýchlo, keď si zoberieme len za posledné desaťročia, ako sa rozšírila dostupnosť internetu, rýchlosť internetu, čokoľvek si kliknete, okamžite máte z celého sveta, počnúc mapami celého sveta, slovníky, všetko a v istom zmysle dostupné každému bežnému človeku, ktorý to potrebuje, v našej kultúre je to dostupný prostriedok. Nie vo všetkých častiach sveta je tomu tak. Tento prudký vývoj prichádza teraz ku kvalitatívnemu zlomu. Pápež hovorí, že médiá už nielen prinášajú informácie, čiže poznatky alebo udalosti, ktoré sa stali už viac verne alebo menej skresľujú, ale čosi, čo sa stalo, ale oni skutočnosť už aj vytvárajú novým spôsobom. Jednak problémy, ktoré neexistujú a novinári ich vedia spraviť. To vidíme aj čo sa týka Svätej zeme. Vždy keď tam idem s pútnikmi, ľudia sa pýtajú: ako tam môžete byť, veď tam je vojna, tam je to hrozné. Čo sme tam boli, sme povedali, sme žiadnu vojnu tu nevideli. To je niekedy médiami nafúknuté. Ako Ján Pavol II. asi 15 rokov zomieral stále, lebo to bola téma zaujímavá pre médiá. Čiže vytvárajú postupne novú skutočnosť. To je jedna stránka. Nové problémy sa umele nastoľujú, akoby to bola pravda. My to vidíme aj v našej slovenskej kresťanskej európskej kultúre, ako veľmi ľahko a rýchlo, už je väčšina aj obyvateľov Slovenska a tým pádom aj veľká časť veriacich, presvedčená ako o samozrejmosti, že eutanázia je viac-menej dobrá vec v istých prípadoch a ako je veľmi osožné, teraz je to v diskusii, keď sa dozvieme, že ten plod je poškodený, tak je oveľa lepšie aj pre tú matku aj pre tú rodinu, keď ho dáme zabiť. Ja na to dodávam: Dobre, a keď vám po roku to dieťa ochorie na ťažkú chorobu, ktorú predtým nemalo, lebo aj to môže, alebo keď ho zrazí auto a bude z neho mrzáčik, tak to je tiež riešenie? A aký rozdiel je medzi 24.týždňom po počatí alebo 24.týždňom po narodení? V podstate žiaden. Len si zrazu médiá vytvorili atmosféru a tak prenikajú do povedomia, že zrazu to mnohí považujú za správne. Veľmi mnohí. Čiže vytvárajú skutočnosť. A potom ďalšia črta tých, ktorí sú už otrokmi médií, hlavne cez internet, že sa vzďaľujeme od skutočnosti. Je to tzv. virtuálna realita, kde všetko funguje, ale v živote to tak nefunguje, ale na obrazovke to funguje. To je naozaj veľmi nebezpečné. Človek, ktorý si privykne na virtuálnu realitu, nevie hodnotiť sám, nevie sa slobodne rozhodovať, lebo sloboda znamená predvídať dôsledky a rozhodnúť sa pre ne. A na virtuálnej realite sa dôsledky nedajú predvídať pri rôznych hrách alebo pri všetkom, tam je to jedno, to sa deje na obrazovke a my sa s tým stotožňujeme a na tej obrazovke je možné naozaj všetko. A človek stráca zmysel pre realitu, čím je úžasné ochudobnený. Ja som videl vnútorný obrovský kontrast, keď som bol jedinýkrát na Lomnickom štíte. Ostatné dostupné štíty Tatier som si sám odkráčal. Na Lomnickom štíte tam, tým, že tam bez sprievodcu sa nedá ísť, zrazu sa naskytla možnosť ísť tam lanovkou a bolo pekné počasie. A to sklamanie, že pár minút a boli sme hore. Zrazu ten vrch, ktorý je sám o sebe veľmi pekný, mi to bolo také čosi veľmi lacné. A ešte lacnejšie, keď vám len premietnu v televízii z vrtuľníka krásne narobené snímky na Tatry. Je to krásne, ale to sa len mihne. Ale naozaj si niektorý vrchol pekne odšľapať, a to postupne, ako sa vám to vynára, najskôr jeden horizont, druhý, to vedomie, ja som do tejto výšky vystúpil, to je neporovnateľne iný zážitok. Skutočnejší a krajší. Otázka je, Sv. Otec to v druhej časti posolstva hovorí, ako sa k tejto skutočnosti máme postaviť. Tu ponúka viaceré možnosti. Jednak je to povzbudenie pre kresťanov nebáť sa aj do tohto sveta médií angažovať. V súčasnosti, a vidíme to v rámci digitalizácie, bude každý tak trošku aj vytvárať program. Idú do módy televízie nie už tie veľké, štúdiové, ale každý sa môže ozvať, veľa programov diskusných, už to nie je len skupinka. Všetci viac-menej sme aj tvorcovia, sme aj prijímatelia masmédií. Nebáť sa zasahovať, nebáť sa hlavne mladší aj do rôznych blogových diskusií povedať svoj názor. My to vidíme, že istí ľudia sú aj platení istými skupinami a nerobia iné, len sedia pri internete a na všetko, do každej témy pichajú svoj názor. Veľmi skreslený, by som povedal, až veľmi streštený neraz, ale týchto ľudí je pár a robí sa dojem, vytvára, že to si celé Slovensko myslí. A je to aj tým, že tí ostatní si o tom myslia svoje, ale sa neozvú. Čiže spolutvorcovia. Nebáť sa, to, čo Pán Ježiš hovorí: Posielam ich do sveta. Ten svet aj vtedy bol zlý. Ale aby sa nestali svetom, aby tam zostali stále verní.
Druhá oblasť je naozaj tými médiami, ktoré majú veľmi silný vplyv, si vedieť slúžiť, ale nebyť ich služobníkom. To je výzva aj pre rodičov, čo sa doma pozrie, učiť deti hodnotiť. A nielen kritizovať, že zas to bolo zlé. Hodnotiť znamená aj vyberať dobré. A vyberať niekedy aj odstrašivý príklad, že sa stala nejaká negatívna udalosť, ktorú to dieťa len si pozrie, ale už otec, matka by mali dodať, lebo to bolo preto a preto. Učiť, objavovať tie príčiny, prečo sa niečo stáva. Alebo aj pri filme, pointu, alebo aj tie niekedy skryté a nebezpečné posolstvá, ktoré povrchný divák si nevšimne, ale už rodičia voči deťom by ich mali tomuto učiť. V minulosti, keď bolo Slovensko chudobné a nadané deti rodičia nedali do školy, veľmi im tým ukrivdili. A vidíme to, tí, ktorí dali tie prvé desaťročia minulého storočia, tak tí ľudia sa úžasne uplatnili. Aj keď to tú rodinu stálo veľkú námahu, odriekanie, aspoň maturitu. Otvorili im prosperitu v budúcom živote. V dnešnej dobe, keď naozaj všetkým hýbu médiá a nenaučiť deti vnímať a používať médiá, tzn. úžasne ich ochudobniť, nedať im do života to, čo budú veľmi potrebovať.
A potom prichádza ďalšia oblasť, a to sú vlastné médiá, kde by sme mali nájsť to, čo v iných médiách veľmi ťažko nájdeme. Máme ich aj na Slovensku, naozaj, poznám to zblízka. Či už farské časopisy, ktorých sú desiatky a desiatky, alebo aj iné, ktoré sú rozšírené, známe týždenníky, mesačníky, tam sa nedá na tom zbohatnúť, ale dá sa na tom veľmi dobre narobiť. Tí, ktorí to robia, robia to z veľkého nadšenia a obetavosti, a vydavateľstvá, ani nehovorím. V dnešnej dobe vydávať knihu, človek si ju takmer musí aj zaplatiť prv, než mu ju vydajú, lebo je veľmi ťažká doba pre vydavateľov. Ale naozaj na Slovensku za tie už takmer 2 desaťročia vyrástli úžasné veci tým, že sa začínalo takmer na zelenej lúke. Za to treba byť aj vďační cez túto nedeľu. Všetkých, ktorí tie programy tvoria. Ja to vidím za noviny, a nehovorím za seba, ale aj za redaktorov. Každý týždeň, zima, leto, prázdniny, chrípky, treba to naplniť. Hovorím to, ako keď matka má 4 malé deti a stále niečo potrebujú. Robiť v médiách je krásne, ale je aj namáhavé. Čiže aj si to vážiť a ďalšia vec je naozaj nielen podporovať, to je to známe cirkevné prikázanie: Podporovať cirkevné inštitúcie. Podporíme to z nejakej lojality. To je pekné, ale to nie je účel. Preto aj ja o Katolíckych novinách bez problémov hovorím aj v rámci sv.omše, pretože nepropagujem predaj novín. My sme tak nastavení, a myslím, že aj ostatní, že čo sa vytvorí a je zisk, dáme opäť do služby ľuďom. Či už cez nejakú prílohu a už to máte zase naspäť. Ale ide o to, aby čím viacerí si poslúžili. A tu je potrebné naučiť sa vytvárať si priestor na pokojné vnímanie týchto duchovných posolstiev. Tam to chce aj určité stíšenie. Čeliť tej veľkej rýchlosti, ktorá vedie k povrchnosti a naozaj by to malo patriť k nedeli popri omši. Mnohí povedia: Neísť v nedeľu na omšu, to je prázdny deň, tomu čosi podstatné chýba. Kto ozaj prežíva omšu nie ako nutnosť, ale niečo, čo vnútorne tam donesie svoj život a ide načerpať. A takisto by malo patriť najmä k nedeli. Veď to bolo na slovenských dedinách odjakživa, že tí ľudia, to bol jediný deň, keď mali trošku aj oddychu, niečo si prečítať, naučiť sa čítať alebo znovu sa naučiť čítať alebo si aj pozrieť dobrú reláciu, vybrať si alebo dobrý film alebo tieto náboženské programy. Nie je nutné, aby bol človek stále ponorený len počúvať ruženec a náboženské informácie. To nie je nutné, ale trochu je potrebné. Živiť svoj vnútorný svet, pretože to, čím sme naplnení, tak aj reagujeme, tak aj vnímame a je to kvôli nášmu vnútornému, naša vnútorná potreba, vnútornému životu, ale aj preto, aby sme vedeli odovzdávať druhým.
Takže keď to chceme zhrnúť: sme týždeň pred nedeľou Ducha Svätého, ktorý sa rozlial a dal do pohybu Cirkev, že učeníci mali chuť, vnútornú potrebu hlásať, mali silu, mali schopnosť a mali čo ohlasovať, lebo On je ten, ktorý im dal pochopiť Písma. On vás naučí všetkej pravde, On bude váš obhajca. Nebojte sa, zošlem vám Ducha. Aj touto nedeľou sa chceme na Turíce pripraviť a skúsme nad tým pouvažovať, aj vy tu prítomní aj rozhlasoví poslucháči. Je to moja farnosť. Vždy hovorím, keď sa ma pýtajú, že v ktorej si farnosti. Keď som v Bratislave, poviem: Som v Petržalke. A inak po celom Slovensku, lebo médiá sú moja farnosť. Ozaj to vnímam ako kňaz, že sa tu plne dá kňazsky realizovať. To nie je len nejaké zamestnanie, i keď to obnáša aj kopec praktických starostí a radostí, ale je to v dnešnej dobe účinný prostriedok evanjelizácie. Aby sme tieto prostriedky si uvedomovali, vlastné podporovali, celkove médiá jednak sami vedeli voči nim zaujať postoj, vybrať si dobré, nenechať sa ovplyvniť zlým, aktívne vstupovať, nakoľko sa dá, a dá sa, a predchádzajúci pápež i terajší k tomu vyzývajú: mať spoluzodpovednosť na tom, čo víri dnešným svetom, a naučiť sa ozaj vytvárať si tieto chvíle duchovného načerpania aj určitého pokoja, určitej duchovnej pohody, v ktorej sa napĺňame dovnútra, do hĺbky, a potom už spontánne, čoho je človek plný, z plnosti srdca hovoria ústa, ale nielen ústa, hovorí jeho svedectvo.
Posledná myšlienka: Možno sa nám zdá, že ten svet negatívne zameraných médií je obrovský, že to je jedna silná mašinéria a my tam nič nezmôžeme. Bolo to vidieť pred pár dňami, keď bol pápež v USA. Tiež určité médiá sa snažili vytvoriť, dať tej ceste určitý program, trochu iný, než bol v svojej podstate. Ale pápež tou jednoduchosťou, s ktorou tam vystupoval a s ktorou sa nedal odradiť, v pokoji ten program bod za bodom uskutočňoval, napĺňal, zrazu im vyrazil dych a keď sme sledovali potom už médiá ku koncu, tak všetky, aj tie, čo boli spočiatku neprajné, boli nadšené. Lebo osobné svedectvo sa nedá oklamať. Jeden vnútorne presvedčený človek tou spontánnosťou svojej úprimnosti má väčšiu presvedčivú silu než akákoľvek mediálna mašinéria. V tomto je naozaj naša sila. Ak, samozrejme, tá úprimnosť vychádza zo srdca. Tam sa nemusíme báť, lebo sila svedectva je najsilnejšia sila. Takže prajem vám všetkým, aj tu prítomným aj pri rozhlasových prijímačoch, aby sme túto nedeľu 42.Svetového dňa masmédií prežili tak, aby sme čím lepšie, ako sme hovorili v tomto duchu, masmédiami poslúžime, aby tie Božie pravdy, ktoré aj Boh nám odovzdáva ľudským spôsobom, my sme v jeho duchu zachytili a túžili šíriť ďalej. Amen.
katolické noviny
(emilia zemankova, 27. 8. 2009 18:33)