Zdroj: Slovenský rozhlas
Martin Jarábek, kaplán
Drahí bratia a sestry, milí rozhlasoví poslucháči,
Krst - dnes často počujeme skloňovať toto slovo. Toto slovo je často vyprázdnené od skutočného významu. Pozrime sa do histórie, ako vznikali krsty, keď pohanské národy majú rôzne očisťovacie kúpele, aby sa očistili od duchovnej špiny. Môžeme hľadieť aj na židovský národ, ktorý tiež pozná očisťovanie. Tieto krsty však neboli ešte sviatosťou. Aj Ján Krstiteľ, ktorý vychádza na púšť a krstí pri Jordáne - jeho krst je ešte iný. Sám hovorí svojim učeníkom: "Ja krstím iba vodou. Po mne prichádza ten, čo bude krstiť ohňom a Duchom Svätým." Krst vodou teda obmýva zvonku. Oheň však preniká do vnútra, do podstaty - či zlata či striebra. Vzácne veci sa čistia práve ohňom, aby odišlo von všetko to, čo tam nepatrí. Takisto človek prichádzajúci prijímať sviatosť krstu je očistený. Nie však len navonok. Stáva sa čistý zvnútra. Odchádza von všetko to, čo v ňom prináša dedičný hriech alebo, ak bol pokrstený dospelý, aj jeho osobné hriechy. Oheň a Duch Svätý. Celkom iný krst vidíme dnes v dnešnom tajomstve, kedy Ježiš prichádza k Jánovi. Je to opäť niečo iné. Veď Ježiš nemá žiadne hriechy, ani dedičný ani svoj vlastný. Prichádza k Jánovi Krstiteľovi a ten sám poznáva medzi nimi dvoma, preto hovorí: "Ty prichádzaš ku mne? A nemal by si radšej ty pokrstiť mňa?" Vidíme dnes Ježiša, ktorý sa zaradil do zástupu medzi hriešnikov. Dnes ešte stále máme vianočné obdobie, dnešným dňom končí a vidíme kontinuitu na Ježišovo narodenie. Boh prichádza medzi ľudí, medzi hriešnikov. Ježiš je ponorený do davu a nachádza sa medzi mnohými hriešnikmi. Neskôr je ponorený do vody. Voda sa stáva sama nečistou. Ježiš čistý prichádza do tejto špinavej vody nie preto, aby sa očistil. Aby bol celkom ponorený do hriechu, aby bol celkom ponorený do toho nášho ľudského, čo je v nás. Stáva sa človekom, stáva sa pre nás hriešnikom. Nie tým, že by zhrešil, ale v tej vode prijíma na seba každý náš hriech. A tak tajomstvo Vianoc je prepojené s veľkonočným tajomstvom, pretože Ježišovo ponorenie do hriechu, ponorenie do vody nám pripomína smrť. Ako ľahko je utopiť sa vo vode. V Ježišovom krste vidíme, ako Ježiš zomiera. Vynorenie nám pripomína znovuzrodenie, nádych dieťaťa, ktoré prichádza na svet, nádych, ktorý mu otvára pľúca. A tak tajomstvo krstu je nielen tajomstvom Vianoc, ale aj tajomstvom Veľkej noci. Dnes teda vnímame v malom celý Ježišov život. Ježišov krst hovorí nielen o našom krste, ale hovorí predovšetkým o tom, čo to znamená byť Mesiášom, predpovedaným a pre nás. Prináša to chápanie a vedomie toho, čo je to krst. A tak sa nepotrebujeme krstiť pieskom, lupienkami alebo šampanským. Nehľadíme už na krst ako iba vovedenie do verejného života, ako keď uvádzame lode, CD a podobné veci. Ježišov krst sa stáva niečím hlbším a v tomto tajomstve môžeme nájsť viac, môžeme v ňom vidieť nás samých. Ježiš prichádza a ponorí sa do vody. Tam však dnešná udalosť nekončí. Matúš pokračuje ďalej. Keď Ježiš vychádza von z vody, otvorí sa nebo, počujeme hlas: "Toto je môj milovaný Syn, počúvajte ho." Toto je môj milovaný syn - tieto slová môžeme počúvať aj pri našich krstoch, samozrejme, iba symbolicky. Môžeme si byť vedomí, že nebeský Otec nás nekonečne miluje. Keď sme boli pokrstení, aj o nás povedal: Toto je môj milovaný syn, toto je moja milovaná dcéra. Áno, v tebe, drahý brat, sestra, má Boh svoje veľké zaľúbenie. Dnešný sviatok a dnešné tajomstvo nám ukazuje čosi viac, niečo nové. Kým Židia poznajú Boha ako niekoho, ako osobnosť, dnes môžeme nazrieť do tajomstva, do vnútornej podstaty toho, kým je Boh. Zrazu počujeme Otcov hlas a zrazu sa stáva pre nás prítomný aj Duch Svätý v podobe holubice. Keď sa pozrieme ďalej do Starého zákona, pri stvorení sveta sa Duch Svätý vznášal nad vodami. Dnes sa opäť vznáša nad vodami, lebo Boh pokračuje vo svojom stvoriteľskom diele. Ježiš je nové stvorenie a my sa v krste stávame tiež novým stvorením, oslobodeným od skazy hriechu a smrti. Duch Svätý, ktorý je nad Ježišom, po krste ho vedie na púšť. Ježiš prijíma Ducha Svätého akoby v krste. Aj my prijímame Ducha Svätého a necháme sa ním viesť. Dnešné tajomstvo je tajomstvom Najsvätejšej Trojice. Otec vyhlasuje: "Toto je môj Syn." Samotní apoštoli majú ťažkosť prijať a pochopiť túto pravdu viery, no až po zmŕtvychvstaní naplno prežívajú hlboko toto trojičné tajomstvo. Boh ako Otec, Syn a Duch Svätý. Vnímame, hľadíme na Ježiša, na jeho krst, na tieto tajomstvá. Pozrime sa na samotný krst, na jeho symboly. Možno nie vždy vieme, prečo na krst treba priniesť sviecu, košieľku. Zanesme sa ďalej do histórie a pozrime ako raná Cirkev slávila a prežívala krst. Tam sa skrýva aj podstata toho, čo znamená byť kresťanom. Sv. Otec Ján Pavol II. hovoril o veľkom tajomstve, pretože opýtať sa katechumena: Chceš byť pokrstený?, znamená opýtať sa ho: Chceš byť svätý? Toto je otázka, ktorá má dnes rezonovať aj v našich srdciach. My, čo sme prijali krst, sme rozhodnutí rásť v svätosti, ktorú nám dáva Boh. Chceme to, aby nás on naplnil svojou svätosťou, aby nás viedol jeho Duch a bol stále nad nami. Túžime po tom. Katechumen, ktorý žiada krst, prichádza ku krstiteľnici, ktorá bola oddelená od chrámu, mala 8-uholníkový tvar, aby bolo možno pripomenúť si, že Ježiš vstáva z mŕtvych práve v nedeľu a je to prvý a zároveň ôsmy deň týždňa podľa židovského počítania. Stál vonku pred kostolom. V mnohých jazykoch kostol a cirkev je to isté slovo. Stál tak, že mal za sebou chrám, miestnosť, kde sa krstilo a hľadel na svet. Bol západ slnka. Je to krásna a dojemná scenéria a vtedy sa ho kňaz pýta: Zriekaš sa zlého? Zriekaš sa sveta, všetkých jeho vábení a pokušení? A tento žiadateľ o krst hovorí: Zriekam. V tej chvíli zažíva obrátenie, zmení smer svojej cesty, obráti sa smerom k Cirkvi, ku kostolu a znova počuje trojnásobnú otázku: Veríš v Boha Otca, v Ježiša Krista, v Ducha Svätého, Cirkev katolícku? A on trikrát odpovedá: Verím. Prichádza cez bránu do chrámu. Vstupuje dnu, aby mohol byť účastný života Cirkvi a začína byť veľkonočná noc. Veď to podstatné sa deje v noci - či už Ježišovo narodenie alebo zmŕtvychvstanie. Dnu môže prijať predkrstné pomazanie, pomazanie katechumenov, ktoré sa pre neho stáva symbolom duchovnej sily. Tak ako gladiátory používali olivový olej na to, aby sa mohli vyšmyknúť z ruky nepriateľa, aj tento žiadateľ o krst môže byť uchránený od zlého ducha. Má silu vyšmyknúť sa z jeho pazúrov. Vyzlieka si šaty. U nás sa v prísloví hovorí: Šaty robia človeka. Habit, habitus je aj zvyk. To, ako sa obliekame, ukazuje aj to, čo sme, kým sme. A tak si tento človek vyzlieka starého človeka, vyzlieka si to, kým bol doteraz a vstupuje do vody. Vo vode zažíva trojnásobné ponorenie, opäť symbol Najsvätejšej Trojice. Ponorenie, ktoré pre neho pripomína jeho osobnú smrť, ale zároveň aj osobné zmŕtvychvstanie. A keď vychádza von z vody, prijíma nové biele rúcho, nový životný štýl. Stáva sa kresťanom, ktorý má toto rúcho priniesť ako svadobné rúcho priniesť na nebeskú hostinu nepoškvrnené. Dostáva nové pomazanie, pomazanie po krste, ktoré pripomína práve príchod Ducha Svätého do jeho duše a keď je žiadateľ o krst dospelý človek, prijíma sviatosť birmovania, teda dary Ducha Svätého. Prijíma do rúk sviecu, ktorá je zapálená od veľkonočnej sviece, ktorá nám predstavuje Ježiša Krista, svieca, ktorá zhára. Svieca, ktorá tým, že nám dáva svetlo vo tmách, sama seba ničí. A opäť je tu symbol obety, symbol zomierania. Svieca ako svetlo viery, ktoré je veľmi krehké a vnímavé na každý záchvev vzduchu, a preto je veľmi ťažké niekedy udržať túto sviecu zapálenú. Aj naša viera potrebuje byť chránená. Potrebujeme si ju strážiť ako oheň, ktorý veľmi ľahko môže v našich srdciach vyhasnúť. Počuli sme však o Ježišovi proroctvo, že on je ten, ktorý nedohasí tlejúci knôt a nezlomí tú trstinu, ktorá je nalomená. Sami prechádzame krstným slávením a vstupujeme napokon do chrámu, kde uprostred spoločenstva bratov a sestier môžeme prežívať a sláviť veľkonočné tajomstvo i dnešný deň. A tak hľadíme dnes na veľké tajomstvá, veľké pravdy viery. Dnešný sviatok je tak bohatý na posolstvo, na obsah, že by bolo pre nás veľmi smutné, keby sme obišli dnešný deň tým, že by sme uvažovali o iných veciach ako o Ježišovom krste, o našom krste. Ježiš ponorený dnes uprostred nás, ponorený do všetkého, čo je ľudské, otvára nám nebo. Nezostáva pre nás a s nami tu ponorený do hriechu, ale prechádza cez otvorenú bránu neba, aby nám ukázal, kam aj my smerujeme, kam patríme. Vďaka Ježišovej vykupiteľskej smrti už smieme byť očistení a vstúpiť na svadobnú hostinu. A tak tajomstvo Ježišovho krstu zároveň pripomína inú sviatosť, sviatosť manželstva. Keď sa Ježiš spája s človekom a ľudským hriechom, ukazuje nám, ako sa Boh spája s každým človekom, zjednocuje sa s nami. A tak toto spojenie môžeme krásne vyjadriť manželským zväzkom. Preto aj tajomstvo premeny vody na víno v Káne Galilejskej je úzko späté s dnešným posolstvom. Voda, ktorá sa používa v krste, voda, ktorá je pre nás niečo bežné, samozrejmé, je ako náš ľudský život. Tento symbol nám pripomína bežnosť, všednosť, každodennosť. Ak Ježiš vstúpi do tejto každodennosti, zrazu sa voda stáva vínom. Dostáva novú chuť, novú vôňu, novú farbu. Želám všetkým vám, drahí bratia a sestry, aby váš život bol naplnený Ježišom, aby bol naplnený jeho prítomnosťou, aby sme aj my boli ponorení do Ježiša a tak mohli vnímať v našom živote túto novú kvalitu života, novú farbu, chuť a vôňu. Aby sme si vychutnávali tento ľudský život, ktorý nie je iba sériou krížov a bied, ale aj naplnený víťazstvom. Predovšetkým tým víťazstvom Ježiša, víťazstvom aj sami nad sebou, ktoré sa pre nás stáva veľmi ťažkým a namáhavým víťazstvom. Víťazstvom, ktoré potrebujeme k tomu, aby sme prebývali v Ježišovi a on v nás. Keď bol Ježiš pokrstený, videl Božieho Ducha. Keď sa my dnes necháme očistiť aj Eucharistiou a Ježišovou prítomnosťou pod spôsobom chleba a vína, môžeme bezprostredne vidieť tajomstvo Ježiša ponoreného v nás. On nás prichádza premeniť.
Zahľaďme sa na prototyp každého kresťana, na našu nebeskú Matku Máriu. Máriu, ktorá tiež bola čistá od každého hriechu, ktorá zakúšala a zažívala s Ježišom nielen radosti, ale aj jeho vykupiteľskú smrť a bola svedkom Ježišovho zmŕtvychvstania. Mária, prosíme ťa, aby sme dokázali žiť ako kresťania, aj keď predovšetkým dôležité je to, že Boh nás miluje. Nie je podstatné, čo my urobíme alebo neurobíme. Dôležitá je jeho láska a tá stále znie nad nami ako hlas z neba. "Toto sú moje milované deti, toto sú moji milovaní synovia a dcéry." Mária, ty tiež vyslovuješ tieto slová nad každým z nás. Buď našou Matkou, buď našou ochranou a priveď nás k svojmu Synovi, ktorý nám otvorí vstup do večného kráľovstva. Amen.
otazka
(kika, 10. 1. 2010 10:55)